افزایش امنیت سرور مجازی

9 راهکار کلیدی برای افزایش امنیت سرور مجازی

افزایش امنیت سرور مجازی برای افرادی که وب­ سایت بزرگی برای کسب و کار خود دارند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. البته می‌توان این امنیت را با رعایت اصول خاصی مثل انتخاب میزبانی با امنیت بالا، نظارت بر ورودی‌های سرور مجازی، افزودن افزونه امنیتی، نظارت بر گزارش‌های سرور، مدیریت دسترسی کاربران و … افزایش داد. همچنین حذف ماژول‌ها، نظارت بر ورودی کاربران و … نکات مهم دیگری هستند که می‌توانند به افزایش امنیت سرور مجازی کمک کنند.

امروزه با گسترش استفاده از سرورهای مجازی در شرکت‌ها و سازمان‌ها، امنیت اطلاعات بسیار مهم­تر از همیشه شده است. سرورهای مجازی، میزبان بسیاری از برنامه‌ها و خدمات مهم هستند و به صورت مجزا بر روی یک سرور فیزیکی اجرا می‌شوند. در این مقاله، به برخی از روش‌های کلیدی برای افزایش امنیت سرور مجازی پرداخته خواهد شد.

سرور مجازی (vps) مخفف عبارت virtual private server مانند کامپیوتری دائما در دسترس است که از سرعت اینترنت بالایی برخوردار می‌باشد. سرورهای مجازی از ویژگی‌ها و مزایای زیادی برخوردار هستند که اگر می‌خواهید با هر یک از آن‌ها آشنا شوید، مقاله VPS یا سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟ را بخوانید. همانطور که گفته شد، افزایش امنیت سرور مجازی دارای اهمیت بسیار بالایی است. ولی اینکه چگونه می‌توان آن را عملی کرد شامل نکاتی است که برای افزایش امنیت vps باید رعایت نمود.

چرا امنیت سرور مجازی مهم است؟

اینترنت و دنیای مجازی از فضای 100 درصد امنیتی برخوردار نیست ولی می‌توان امنیت آن را با رعایت برخی نکات افزایش داد. سرورها نیز فضای میزبانی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌باشد و توصیه می‌شود که حتما از امنیت بسیار زیادی برخوردار باشد. افزایش امنیت سرور مجازی به حفظ اطلاعات شما کمک کرده و راه‌های نفوذ به آن‌ها را می‌بندد. بسیاری از کارشناسان سرورها معتقدند که افزایش امنیت سرورهای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هر چه در آن هزینه کنید کم می‌باشد.

افزایش امنیت سرور مجازی
روش های افزایش امنیت سرور مجازی

روش های افزایش امنیت سرور مجازی

  1. به‌روزرسانی مداوم

یکی از اقدامات اساسی در بهبود امنیت سرور مجازی، بروزرسانی مداوم سیستم عامل و نرم‌افزارهای مورد استفاده است. برنامه‌ریزی و بروزرسانی‌ها به منظور استفاده از آخرین اصلاحات امنیتی و بهبود‌های عملکردی اساسی است. همچنین، بروزرسانی سیستم می‌تواند ثبات سرورها را تضمین کند.

  1. فایروال

بیشتر سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس، به طور پیش فرض دارای فایروال می باشند (itables، ufw، firewalld و DebianFirewall). برای مدیریت راحت تر itables و ترکیب سایر کنترل پنل ها، بهتر است از ابزار رایگان ConfigServer یا به اختصار CSF استفاده نمایید. این اسکریپت پیکربندی فایروال امنیت سرور مجازی شما را بالاتر می برد و در عین حال رابط کاربری مناسب تری را برای مدیریت تنظیمات فایروال برای شما ایجاد می کند.

  1. مدیریت دسترسی‌ها

مدیریت دسترسی‌ها یکی از مهمترین جنبه‌ها در امنیت سرور مجازی است. از مدیریت دسترسی‌ها برای ایجاد سطوح مختلف دسترسی برای کاربران و سرویس‌ها استفاده کنید. بهتر است دسترسی‌های لازم برای هر کاربر یا سرویس در حداقل نیاز محدود شود تا تهدیدات داخلی کاهش یابند.

  1. رمزنگاری

استفاده از رمزنگاری برای محافظت از داده‌های مهم ارسالی و دریافتی از سرورهای مجازی بسیار حیاتی است. از پروتکل‌های رمزنگاری مانند SSL/TLS برای ایجاد اتصالات امن استفاده کنید. همچنین، داده‌های حساس را در دیسک‌های سرور با استفاده از رمزنگاری ذخیره کنید.

  1. مانیتورینگ و ثبت رویدادها

مانیتورینگ فعالیت‌ها و ثبت رویدادها به شما این امکان را می‌دهد تا به طور فعال فعالیت‌های سرورهای مجازی را مانیتور کنید. از ابزارهای مانیتورینگ مانند نرم‌افزارهای SIM (مدیریت اطلاعات امنیتی) و SIEM (مدیریت اطلاعات و رویدادهای امنیتی) برای تشخیص و پیشگیری از تهدیدات استفاده کنید.

  1. پشتیبانی و بازیابی

پشتیبان‌گیری از داده‌ها و ایجاد نقطه بازیابی به شما این امکان را می‌دهد که در صورت وقوع حادثه یا از دست دادن داده‌ها، بتوانید آن‌ها را به وضعیت قبلی بازیابی کنید. ایجاد یک برنامه پشتیبان‌گیری منظم و اطمینان از موفقیت عملیات بازیابی بسیار مهم است.

  1. مدیریت هویت و دسترسی

استفاده از سیستم‌های مدیریت هویت و دسترسی (IAM) به شما کمک می‌کند تا دقیقاً کاربران و سرویس‌هایی که نیاز به دسترسی به سرورهای مجازی دارند را مدیریت کنید. IAM می‌تواند جلوی دسترسی‌های نادرست یا غیرمجاز را بگیرد و امکان تعقیب دسترسی‌ها را فراهم کند.

  1. آموزش و آگاهی

آموزش و آگاهی کارکنان و تیم امنیتی در مورد تهدیدات امنیتی و روش‌های جلوگیری از آن‌ها بسیار مهم است. باید آن‌ها را با تهدیدات جدید آشنا کرد و آن‌ها را در اجرای تمرینات امنیتی مشارکت داد.

  1. استفاده از cron jobs

یکی دیگر از روش‌ها برای افزایش امنیت سرور‌ مجازی مختلف مثل فارکس، بورس ،ترید و … استفاده از cron jobs است که برمبنای سیستم عامل لینوکس می‌باشد و زمانی را برای بروزرسانی و آپدیت نرم افزارهای سرور اختصاص می‌دهد.

cron  اپلیکیشنی است که به کاربران اجازه وارد کردن دستوراتی را برای اجرای مکرر در زمان مشخصی می‌دهد. بنابراین کارها و وظایف تعریف شده در این اپلیکیشن را Cron Job می‌نامند. کاربر می‌تواند هر عملیاتی را به کرون بسپارد و با مشخص کردن زمان آن، عملیات مورد نظر را در زمان مشخص بدون نیاز به دخالت کاربر انجام دهد.

سخن پایانی

بهبود امنیت سرور مجازی نیازمند ترکیبی از اقدامات فنی و مدیریتی است. با اعمال روش‌های مذکور و بهبود امنیت سرورهای مجازی، می‌توانید از تهدیدات امنیتی محافظت کنید و عملکرد سرورهای خود را بهبود بخشید. همچنین به منظور حفظ امنیت، موظف به مدیریت مداوم و بروزرسانی اقدامات امنیتی خود باشید.

به طور خلاصه، امنیت چه در سرور مجازی و چه در سرورهای اختصاصی یا هاست اشتراکی، جزو موارد بسیار مهم و حیاتی می باشد. در سرور مجازی، داشتن آزادی بیشتر به معنای مسئولیت های بیشتر نیز می باشد. به همین دلیل، بسیاری از شرکت های هاستینگ، تنها سرور های مجازی بر مبنای سیستم عامل لینوکس ارائه می کنند. زیرا که لینوکس در مقایسه با سیستم عامل های دیگر از امنیت بیشتری برخوردار می باشد.امنیت vps و روش های افزایش آن، موضوعیست که روز به روز، شاخه های زیادی پیدا می کند و مسیرهای جدیدی برای ارتقای آن پیش روی کاربران قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *