idall main banner

راهکارهای سامانه آیدال و مقابله با حملات سایبری

راهکارهایی که سامانه آیدال و مقابله با حملات سایبری دارد یکی از مهم ترین اقدامات امنیتی است که در برابر حملات هکرها وجود دارد.

در دنیای پر فراز و نشیب ارتباطات دیجیتال که روز ­به ­روز پیچیده‌تر می‌شود و همراه با این پیشرفت، چالش‌های امنیتی نیز افزایش می‌یابد، حملات سایبری به عنوان یکی از خطرات جدی در فضای دیجیتال، سازمان‌ها و افراد را در معرض آسیب‌پذیری قرار می‌دهد. به همین دلیل، امکانات امنیتی یک سیستم نقش حیاتی در حفاظت از اطلاعات حساس و استمرار فعالیت‌های مختلف دارد.

سامانه آیدال، به عنوان یک محصول دانش بنیان از شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان، با دارا بودن ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته، به عنوان یکی از پاسخ‌های موثر به تهدیدات سایبری طراحی شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی عمیق‌تر و جامع‌تر راهکارهای امنیتی آیدال برای مقابله با حملات سایبری بپردازیم و نقش آن را در بالا بردن امنیت دیجیتال بررسی کنیم.

سامانه احراز هویت آیدال (IDALL) چیست؟

آیدال یک سامانه احراز هویت یکپارچه (Identity Provider and Single Sign-On)  در بستر وب و موبایل است که براساس پروتکل OAuth 2.0  و OpenID Connect پیاده ­سازی شده است.

هدف این سرویس فراهم آوردن قابلیت ورود آسان، سریع، امن و بدون نیاز به حفظ رمز عبور و نام کاربری با رویکرد ورود بدون رمز (Passwordless Authentication)  با بهره­ گیری از فناوری­ های بیومتریک مانند: تشخیص اثر انگشت، چهره و صدا می­باشد. در کنار نسخه وب، نسخه ویژه نرم­ افزارهای موبایلی جهت ارائه سرویس ورود با سامانه آیدال نیز در حال حاضر قابل ارائه است.

همچنین آیدال با ارائه راهکارهایی برای مدیریت دقیق دسترسی‌ها، کنترل هویت کاربران و مقابله با حملات سایبری به عنوان یک تکنولوژی پیشتاز در حوزه امنیت دیجیتال شناخته می‌شود. این سامانه با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و تحلیل داده، به صورت هوشمندانه و اثربخش به مدیریت امنیت شبکه‌ها و اطلاعات کمک می‌کند.

در مجموع، آیدال به عنوان یک پایگاه قوی در حوزه امنیت دیجیتال شناخته می‌شود که با توجه به چالش‌های روزافزون حوزه امنیت، نقش مهمی در تقویت و تضمین امنیت ارتباطات آنلاین ایفا می‌کند.

ویژگی های سامانه آیدال

1- زیرساخت مناسب

آیدال با ارائه قابلیت ورود یکپارچه، از طریق پروتکل‌ها و استانداردهای جهانی ٢/٠ OAuth و Connect OpenID، امکان استفاده آسان از سرویس را برای سرویس‌گیرندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار با هر پلتفرم و زبان برنامه‌نویسی فراهم می‌کند.

2-سهولت در استفاده کاربران

هدف این سرویس، فراهم کردن ورود آسان، سریع، امن و بدون نیاز به حفظ رمزعبور و نام‌کاربری با استفاده از رویکرد ورود بدون رمز، و اعتماد به فناوری‌های بیومتریک مانند تشخیص اثر انگشت، چهره و صدا است.

3-امنیت بالا

احراز هویت، ابتدایی‌ترین مرحله در فرآیند کنترل دسترسی است. زیرا استفاده از نام کاربری و رمزعبور به تنهایی، باعث افزایش ریسک دزدیده شدن اطلاعات و آسیب‌پذیری در مقابله با حملات سایبری می‌شود. سامانه احراز هویت به عنوان یک روش موثر برای افزایش سطح امنیت اقدام می‌نماید.

4-احراز هویت نوین

آیدال بر پایه رویکرد احراز هویت بدون رمز (Passwordless Authentication) طراحی شده است. به این ترتیب در هر بار ورود، کاربر یک رمز یکبار مصرف کوتاه و ساده را از طریق پیامک دریافت می‌کند.

5-عدم نیاز به ثبت نام جداگانه

کاربران پلتفرم‌ها و سامانه‌های مختلف مانند: سامانه همدم، مرکز یادگیری میم، کدومو، پرسان با استفاده از آیدال، نیازی به ثبت‌نام جداگانه ندارند و براساس رویکرد احراز هویت بدون رمز، از شماره موبایل آن‌ها به عنوان نام کاربری استفاده می‌شود.

6-عدم نیاز به حفظ رمز عبور

آیدال از رویکرد بدون رمز (Passwordless) به‌منظور تسهیل در ورود کاربران به سامانه استفاده می‌کند. این رویکرد طراحی شده است تا کاربران بدون نیاز به حفظ نام کاربری یا کلمه عبور به راحتی وارد سامانه شوند.

مقابله با حملات سایبری و ویژگی های آیدال

حملات سایبری چیست؟

جان چمبرز، مدیرعامل سابق سیسکو، می‌گوید: “دو دسته شرکت وجود دارند: کسانی که هک شده‌اند و کسانی که هنوز نمی‌دانند هک شده‌اند.

در دنیای کنونی که فضای مجازی به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده است، مقابله با حملات سایبری به یک چالش جدید تبدیل شده است. در مقابله با حملات سایبری اطلاعات حساس از جمله اطلاعات بانکی، نام کاربری، رمز عبور، کیف پول‌های ارزی مجازی و غیره از جانب مجرمان سایبری هدف قرار می‌گیرند.

حمله سایبری هنگامی رخ می‌دهد که مهاجمان سعی می‌کنند به صورت غیرقانونی به داده‌های الکترونیکی در رایانه‌ها یا شبکه‌ها دسترسی یابند. هدف این حملات می‌تواند از آسیب رساندن به یک شخص یا سازمان تا سرقت داده‌های ارزشمند باشد.

حملات سایبری اغلب نشان دهنده دستیابی مهاجمان به کنترل‌های امنیتی معمولی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای است. بنابراین، سازمان‌ها و شرکت‌های امنیتی باید رویکرد دقیقی نسبت به امنیت سایبری داشته باشند.

حمله سایبری اغلب ابتدایی‌ترین گام است که مهاجم برای دسترسی غیرمجاز به رایانه‌ها یا شبکه‌های فردی یا تجاری انجام می‌دهد. هدف این حملات می‌تواند شامل غیر فعال ساختن یک رایانه و آفلاین کردن آن یا دسترسی به داده‌های ذخیره‌شده در رایانه و نفوذ به شبکه‌ها و سیستم‌های متصل باشد.

انگیزه‌های حملات سایبری بسیار متنوع است. اما به‌طور کلی به سه دسته اصلی کیفری، سیاسی و شخصی تقسیم می‌شود. مهاجمانی که انگیزه مجرمانه دارند، به‌دنبال سود مالی از طریق سرقت پول، اطلاعات یا اختلال در تجارت هستند. افرادی با انگیزه شخصی نیز مثل کارمندان ناراضی یا سابق نهاد، به دنبال دستیابی به پول، اطلاعات یا فرصت برای ایجاد اختلال در سیستم هستند. در حالی که مهاجمان با انگیزه اجتماعی-سیاسی عمدتا به جلب توجه اقدام می‌کنند و حملات خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

در نهایت، امروزه اکثر حملات سایبری به‌ویژه حملات علیه نهادهای تجاری برای منافع مالی انجام می‌شود. هدف این حملات اغلب سرقت داده‌های حساس مانند شماره کارت اعتباری مشتری یا اطلاعات شخصی کارکنان است که مجرمان سایبری از آنها برای دسترسی به پول یا کالا با استفاده از هویت قربانیان استفاده می‌کنند.

انواع حملات سایبری

هر حمله سایبری، به­ ویژه اگر توسط یک هکر باتجربه صورت گیرد، ممکن است از مراحل مختلفی تشکیل شده باشد. شناخت انواع حمله و مراحل آن، به شما کمک می‌کند تا بهترین دفاع را انجام دهید.

  • بدافزار

اصطلاح بدافزار برای نرم‌افزارهای مخرب از جمله جاسوس‌افزارها، باج‌افزارها، ویروس‌ها و کرم‌ها استفاده می‌شود. این نرم‌افزارها معمولا از طریق آسیب‌پذیری‌ها به شبکه نفوذ می‌کنند. بیشتر مواقع هنگامی این اتفاق رخ می­دهد که کاربر روی لینک یا پیوست ایمیل آسیب‌زا کلیک کرده و نرم‌افزار مخرب نصب می‌شود.

  • فیشینگ

فیشینگ یک نوع تهدید سایبری است که از طریق لینک های ارتباطی جعلی که به نظر می‌رسد از منابع قابل اعتماد یا ایمیل ارسال می‌شود. هدف از این کار، سرقت یا دریافت اطلاعات حساس مانند کارت اعتباری و اطلاعات ورود به سیستم است.

  • حمله Man-in-the-Middle

حملات Man-in-the-Middle (MitM) یا حملات “شنود” زمانی رخ می‌دهد که مهاجمان خود را در یک تراکنش دو طرفه می‌اندازند، اغلب هنگامی که مهاجمان ترافیک را قطع و داده‌ها را فیلتر و سرقت می‌کنند. این حملات دو نقطه مشترک برای ورود به معاملات دارد.

با استفاده از وای‌فای عمومی ناامن، مهاجمان می‌توانند خود را بین دستگاه بازدیدکننده و شبکه قرار دهند و بدون اطلاع بازدیدکننده، تمام اطلاعات را از طریق مهاجم منتقل کنند.

  • حمله Denial-of-service

در این حمله سیستم‌ها، سرورها یا شبکه‌ها با ترافیک فراوان پر می‌شوند و به تبع آن منابع و پهنای باند تخلیه می‌شود. این کار باعث می‌شود سیستم قادر به انجام درخواست‌های قانونی نباشد. مهاجمان برای انجام این حمله از چندین دستگاه در معرض خطر استفاده می‌کنند.

  • SQL Injection

حمله SQL Injection زمانی رخ می‌دهد که مهاجم، کد مخربی را در سروری که از SQL استفاده می‌کند، وارد می‌کند و سرور را وادار به فاش کردن اطلاعات می‌کند. مهاجم می‌تواند این حمله را با ارسال کد مخرب در جعبه جست‌وجوی وب‌سایت آسیب‌پذیر به سادگی انجام دهد.

  • Zero-day Exploit

حمله Zero-day Exploit پس از اعلام آسیب‌پذیری شبکه، اما قبل از پیاده‌سازی یک patch یا راه‌حل، انجام می‌شود. مهاجمان از آسیب‌پذیری فاش شده در این بازه زمانی برای حملات خود استفاده می‌کنند. تشخیص این تهدید مستلزم آگاهی مداوم است.

  • DNS Tunneling

تونل DNS از پروتکل DNS برای ارتباط با ترافیک غیر DNS از طریق پورت 53 استفاده می‌کند. این نوع حمله برای پنهان کردن ترافیک خروجی به عنوان DNS یا پنهان کردن داده‌هایی که از طریق اتصال اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود، استفاده می‌شود.

  • Backdoor Trojan

Backdoor Trojan یک آسیب‌پذیری Backdoor در سیستم قربانی ایجاد می‌کند و به مهاجم اجازه می‌دهد تا کنترل کامل را به دست آورد. مهاجمان می‌توانند از این نوع تروجان برای انجام جرایم سایبری مختلف استفاده کنند.

مقابله با حملات سایبری

راهکارهای آیدال در مقابله با حملات سایبری

  • امکان استفاده از شماره موبایل با استفاده از  SSO

با توجه به اینکه با استفاده از سامانه  آیدال، به خاطر سپردن رمز عبور و نام کاربری الزامی ندارد، کاربران می‌توانند برای مقابله با حملات سایبری و تامین امنیت و حساب‌های کاربری خود، از شماره موبایل استفاده کنند.

  • عدم نیاز به ثبت مجدد نام کاربری و رمز عبور

اجبار به یادآوری رمزهای عبور و نام‌های کاربری متفاوت برای ورود به برنامه‌های مختلف، باعث ایجاد وضعیتی به نام “خستگی از رمز عبور” می‌شود. در این شرایط، کاربر تمایل دارد برای تمام حساب‌های کاربری مورد نیاز خود، از یکسان بودن رمز عبور و نام کاربری استفاده کند.

این اقدام ممکن است امنیت اطلاعات کاربر را به خطر اندازد. زیرا استفاده از رمز عبور یکسان برای تمام سرویس‌های مختلف، به این معناست که همه آن‌ها در پایین‌ترین سطح حفاظت قرار دارند. بنابراین، اگر اطلاعات سرویس مرتبط با این حساب‌ها به خطر بیفتد، مهاجمان ممکن است با استفاده از رمز عبور کاربر به تمام سرویس‌ها دسترسی پیدا کنند.

سامانه آیدال با ارائه امکان ورود یکپارچه به سیستم، برای مقابله با حملات سایبری و امنیت اطلاعات کاربر را تقویت می‌کند.

  • اعمال خط مشی رمز عبور به شیوه‌ای کاربردی‌تر از گذشته

سامانه احراز هویت یکپارچه آیدال به متخصصین حوزه IT اجازه می‌دهد قوانین مربوط به امنیت رمز عبور و مقابله با حملات سایبری را به سادگی اعمال کنند. برای مثال، برخی از شرکت‌ها از کاربران خود درخواست می‌کنند که رمز عبور خود را به صورت دوره‌ای تغییر دهند. با استفاده از SSO، تغییر دادن رمز عبور به فرایندی ساده‌تر تبدیل می‌شود. به این ترتیب، کاربران به جای اینکه مجبور شوند چندین رمز عبور را تغییر دهند، فقط از طریق کد ارسالی به شماره موبایل می­توانند برای ورود به سیستم اقدام کنند.

  • کاهش حملات فیشینگ

کاهش احتمال سرقت اطلاعات از طریق Phishing؛ زیرا کاربران نیاز کمتری دارند تا کلمه عبور خود را وارد نمایند.

  • ورود یکپارچه

یکی از مزیت‌های سرویس احراز هویت یکپارچه آیدال، سهولت ورود و دسترسی است. با استفاده از SSO، کاربران می‌توانند با یک بار ورود، به چندین سیستم و سرویس دسترسی پیدا کنند، که فرآیند ورود و خروج را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

  • مدیریت دسترسی کاربران

با استفاده از احراز هویت آیدال، مدیران می‌توانند تمام دسترسی‌ها و سطوح دسترسی کاربران به منابع را از یک نقطه مرکزی مدیریت کنند. این ویژگی باعث می‌شود فرآیند ایجاد، ویرایش و حذف حساب‌ها و دسترسی‌ها ساده‌تر و کارآمدتر باشد.

  • مقاومت در برابر حملات تحت وب

انتقال حملات فریب نقل و انتقال در واقع تلاش‌های تقلبی هستند که توسط هکرها برای جلب اطلاعات شخصی یا حساب‌های کاربری انجام می‌شوند. با استفاده از SSO، کاربران تنها به یک منبع احراز هویت معتبر ارجاع داده می‌شوند و احتمال تعامل با منابع جعلی وجود ندارد.

  • احراز هویت بیومتریک

یکی از روش‌های احراز هویت و مقابله با حملات سایبری در سامانه آیدال، احراز هویت بیومتریک است که در واقع در این روش هویت شخص براساس اطلاعات بیولوژیکی او، مانند تشخیص اثر انگشت، چهره و صدا شناسایی می‌شود.

جمع بندی

آیدال، یک سامانه احراز هویت یکپارچه است، که با ارائه امکانات متنوعی می‌تواند به بهبود امنیت و بهره‌وری در سیستم‌های اطلاعاتی و برای مقابله با حملات سایبری کمک کند. از جمله راهکارهای این پلتفرم برای مقابله با حملات سایبری می‌توان به مدیریت هویت و کنترل دسترسی کاربران اشاره کرد.

در کنترل دسترسی، آیدال از سیاست‌ها و نقش‌هایی برای تعیین حقوق دسترسی به منابع مختلف استفاده می‌کند. این ویژگی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا دسترسی به اطلاعات حساس و مقابله با حملات سایبری را با دقت و کنترل کامل مدیریت کنند.

به طور کلی، آیدال با ترکیب این راهکارها، یک سیستم هویت و دسترسی قدرتمند را ارائه می‌دهد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در مقابل چالش‌های امنیتی امروزی مقاومت و عملکرد موفقی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *