دیتاسنتر تبیان
اخبار فناوری و حوزه کاری

خسارت قطعی برق دیتاسنترها چگونه کم می شود؟

برق یک دیتاسنتر در حالت مطلوب باید از دو منبع تامین شود. در ایران با نبود چنین مکانیزمی و قطعی‌های متعدد برق، دیتاسنترها بیش از اندازه از منابع تغذیه اضطراری برق استفاده می‌کنند. این منابع اما کشش این حجم از قطعی را ندارند.

به گزارش پیوست،‌ یک ماه پیش (۱۹ تیر ماه) بود که قطعی برق دیتاسنترها به خصوص افرانت باعث اختلال در دسترسی سرویس‌‌های پرکاربردی مانند اسنپ‌فود شد. قطعی برق برج میلاد نیز به تازگی دیتاسنتر آسیاتک در این برج را تحت تاثیر قرار داد و کاربران نیز از این مساله متاثر شدند.

در این مورد با وجود اینکه بازگشت برق، روشن نشدن سسیتم سرمایشی در سرویس‌دهی دیتاسنتر خلل ایجاد کرد، سخنگوی صنعت برق اعلام کرده بود دلیل قطع برق، «برخورد صاعقه به رله حفاظتی نیروگاه رجایی» بوده است.

قطعی برق دیتاسنترها

این قطعی، مردم و کسب‌وکارها را به شکل ملموسی تحت تاثیر قرار داد تا حدی که پیش از این ها نیز اردیبهشت ماه بود که تامین برق دیتاسنتر بومهن باعث مشکل در دسترسی به پیام‌رسان‌های داخلی شد.

احمد نیرومند، معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نصر کشور نیز به سیتنا گفته است:‌ اگرچه تا به حال مشکل مقطعی دیتاسنترها و اختلال‌های اینترنتی به دلیل قطعی برق را کسی گردن نگرفته، اما وزارت نیرو باید اعلام کند که در صورت ادامه‌دار بودن قطعی‌های برق در سراسر کشور چه راهکاری برای تامین منابع دیتاسنترها دارد که در این راستا ایجاد کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های ارتباطات، نیرو و صنایع می‌تواند راهگشا باشد.

قطعی برق ممکن است در همه جای دنیا رخ دهد اما روش‌های جایگزین تامین برق در کاستن از هزینه‌های قطعی‌ها باعث تمایز در سرویس‌دهی می‌شود. مدیران شرکت‌های ابری در پاسخ به پیوست می‌گویند برای حل این مشکل چه باید کرد.

علیرضا غزازانی

مدیر دیتاسنتر هوشمند تبیان: مشکل را از طراحی نادرست سیستم‌های پشتیبان می‌داند

علیرضا غزازانی، مدیر مرکز داده تبیان اما مشکل را از طراحی نادرست سیستم‌های پشتیبان می‌داند. او می‌گوید: زمانی که دیتاسنتر به درستی مدیریت شود با رفتن برق شهری باید برق آن هم طبق استاندارد تامین شود. من به عنوان مشتری از دیتاسنتر استفاده می‌کنم که برقش نرود وگرنه اگر سرورها را در خانه خودم هم قرار می‌دادم برق قطع می‌شد.

غزازانی اضافه می‌کند: زمانی که دیتاسنتر طراحی می‌شود همه چیز خوب است. یعنی بر اساس مکانیزم‌هایی که برای محاسبه load list دیتاسنتر اندازه‌گیری می‌شود، ژنراتور دیزلی طراحی می‌شود و همه چیز خوب کار می‌کند. زمانی که load را در دیتاسنتر زیاد می‌کنید، با وارد شدن تجهیزات به مدار، توان پاسخگویی به کل load وجود ندارد. ژنراتورهای دیزلی هم تجهیزات مکانیکی هستند، احتمال اینکه به مشکل فنی بخورند و کار نکنند وجود دارد، برای همین از چند ژنراتور استفاده می‌شود. اگر در طراحی به این‌ها دقت شود و در نگهداری و مدیریت دیتاسنتر استانداردها رعایت شود در این شرایط مشکل پیش نمی‌آید.

لینک گزارش: ماهنامه پیوست
خسارت قطعی برق دیتاسنترها چگونه کم می‌شود؟ فعالان بازار پاسخ می‌دهند

اطلاعات پروژه

  • دسته بندی: اخبار فناوری و حوزه کاری
  • موضوع: خسارت قطعی برق دیتاسنترها چگونه کم می شود؟
  • گزارش از: ماهنامه پیوست
  • مکان: شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان
  • ماهنامه: Peivast
  • تاریخ تکمیل: 21 مرداد 1402

تجارت خود را توسعه دهید و وب سایت یا نرم افزار خود را با ما بسازید.

با ما در تماس باشید