datacenter tebyan article

مزایا و کاربردهای انواع دیتاسنتر یا مرکزداده

استفاده از دیتاسنتر، یا مرکز داده، برای کسب و کارها دارای مزایای فراوانی است. وجود مرکزداده این امکان را فراهم می‌کند که فعالیت‌های مختلف شرکت‌ها در حوزه فناوری با بهترین کیفیت و به صورت موثرتری انجام شود. بدون وجود یک مرکز داده، انجام بسیاری از فعالیت‌های شرکت‌ها در زمینه فناوری مدرن دچار چالش‌های زیادی می‌شود و حتی به نظر غیرممکن می‌رسد.

در این مقاله به بررسی دیتاسنتر، اجزای کلیدی آن، کاربردها، انواع مختلف آن، و همچنین مزایایی که با استفاده از آن به دست می‌آید، می‌پردازیم. همچنین به بررسی دیتاسنتر هوشمند تبیان نیز می‌پردازیم.

 

دیتاسنتر یا مرکزداده چیست؟

DataCenter یا مرکز داده، مکانی است که تجهیزات سخت‌افزاری، ذخیره‌سازی و تجهیزات شبکه را برای میزبانی و پردازش امن داده‌های سازمانی یا مشتریان در اختیار دارد و خدمات دیتاسنتر را ارائه می‌کند.

 

اجزای اصلی دیتاسنتر

اجزای اصلی دیتاسنتر شامل روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، سرورها، و کنترل‌کننده‌ها می‌باشد. همچنین، دیتاسنتر دارای سیستم‌های توزیع برق مجهز به برق اضطراری، سیستم‌های تهویه، اطفا حریق، و سیستم‌های امنیتی پیشرفته است. همچنین بیشترین دیتاسنترها دارای سیستم کنترل هوشمندی برای کنترل دما و رطوبت محیط می‌باشند.

 

مزایا و کاربردهای انواع دیتاسنتر

مزایا و کاربردهای انواع دیتاسنتر در دنیای فناوری اطلاعات، برای امنیت داده‌ها و ارتقا برنامه‌ها و فعالیت‌های تجاری طراحی شده‌اند.

کاربردهای اصلی دیتاسنترها عبارتند از:

۱. تأمین امنیت اطلاعات در سیستم‌ها و داده‌های اختصاصی

۲. مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)

۳. برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت پایگاه‌های داده

۴. تهیه نسخه پشتیبان و پردازش کلان داده (Big Data)

۵. اتوماسیون فرآیندها با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

۶. پیاده‌سازی دسکتاپ مجازی، سرویس‌های ارتباطی، و مدیریت پروژه

۷. پشتیبانی از ایمیل و به‌اشتراک‌گذاری فایل

۸. امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی

 

انواع دیتاسنتر

 DataCenter  ها با توجه به نیازهای کاربران دارای انواع بسیاری هستند. اما کدام نوع مرکز داده برای شرکت شما مناسب است؟ در ادامه انواع مختلف مرکز داده را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

۱. دیتاسنترهای سازمانی یا Enterprise Data Centers:

این دیتاسنترها توسط خود شرکت‌ها پیاده‌سازی و اداره می‌شوند و برای کاربران نهایی بهینه شده‌اند. اغلب این مراکز داده در محوطه شرکت مستقر می‌شوند.

۲. دیتاسنترهای مدیریت شده یا Managed Services Data Centers:

این دیتاسنترها توسط یک شرکت ثالث (سرویس دهنده) مدیریت می‌شوند و شرکت‌ها به جای خرید تجهیزات و زیرساخت‌ها، آنها را اجاره می‌کنند. این نوع مرکز داده توسط سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. دیتاسنترهای هم‌مکانی یا Colocation Data Centers:

در این نوع مرکز داده، یک شرکت، فضایی را در یک دیتاسنتر که خارج از محل شرکت قرار دارد، اجاره می‌کند و مرکز داده کولوکیشن زیرساخت‌های مورد نیاز مانند فضا، پهنای باند، امنیت، برق، سیستم‌های سرمایشی و … را فراهم می‌کند. در این نوع دیتاسنتر، کارکنان شرکت‌ها به جای کارکنان شرکت سرویس دهنده مسئولیت نگهداری و مدیریت سرورها، ذخیره‌سازی، و فایروال‌ها را بر عهده دارند.

۴. دیتاسنترهای ابری یا Cloud Data Centers:

در این مرکز داده، داده‌ها و برنامه‌ها توسط یک ارائه‌دهنده خدمات ابری میزبانی می‌شوند. در اینجا نیاز به هزینه سنگین برای خرید تجهیزات IT نیست و می‌توانید با استفاده از خدمات ابری شرکت ثالث، یک مرکز داده مجازی در فضای ابری راه‌اندازی کنید.

 

مزایا و کاربردهای انواع دیتاسنتر

 

مزایای دیتاسنتر چیست؟

در ادامه مقاله مزایا و کاربردهای انواع دیتاسنتر مهمترین مزایای مرکز داده برای کسب و کارها را بیان می کنیم.

مزایای استفاده از دیتاسنتر عبارتند از:

۱- افزایش بهره‌وری:

استفاده از مرکز داده منجر به بهبود عملکرد، افزونگی، انعطاف‌پذیری، دسترسی بیشتر و بهره‌وری بیشتر در استفاده از دارایی‌های IT می‌شود، که در نهایت به بهبود تجربه کاربران نهایی کمک می‌کند.

۲- بهبود امنیت و کاهش خطر:

مراکز داده نسبت به روش‌های سنتی ذخیره‌سازی داده‌ها امن‌تر هستند و می‌توانند مشکلات و خطرات مرتبط با از دست دادن داده‌ها را کاهش دهند. همچنین، با کاهش اندازه زیرساخت‌های حیاتی و استفاده از پلتفرم‌های کارآمدتر از لحاظ امنیت، امنیت داده‌ها تضمین می‌شود.

۳- بهبود بهره‌وری انرژی:

به‌روزرسانی سخت‌افزار و استفاده از زیرساخت‌های انرژی‌مند به بهبود بازده انرژی می‌انجامد و هزینه‌های مربوط به برق کاهش می‌یابد.

۴- کاهش هزینه‌ها:

استفاده از مرکز داده موجب کاهش هزینه‌های مربوط به برق، عملیات اضافی و نگهداری می‌شود، که در نهایت به کاهش هزینه‌های کلی کسب‌وکار کمک می‌کند.

 

استانداردهای زیرساخت مرکز داده چیست؟

رایج ترین استاندارد برای طراحی و زیرساخت مرکز داده در موضوع مزایا و کاربردهای انواع دیتاسنتر ANSI/TIA-942 است و دارای چهار دسته بندی برای سطوح افزونگی و تحمل خطا است.

استانداردهای زیرساخت مرکز داده به شرح زیر می‌باشد:

 

سطح ۱ (Tier 1):

مرکز داده در این سطح، محافظت محدودی در برابر اختلالات ارائه می‌دهد. این مرکز دارای اجزای تک ظرفیتی، بدون تجهیزات پشتیبان و مسیر توزیع واحد و فاقد قابلیت افزونگی است.

سطح ۲ (Tier 2):

در این سطح، مرکز داده محافظت بهتری در برابر اختلالات موجود ارائه می‌دهد. این مرکز دارای اجزای redundant-capacity، تجهیزات پشتیبان و یک مسیر توزیع واحد و فاقد قابلیت افزونگی است.

سطح ۳ (Tier 3):

این Data Center تقریبا در برابر همه اختلالات موجود مقاومت می‌کند. این مرکز دارای اجزای redundant-capacity است و چندین مسیر توزیع مستقل را ارائه می‌دهد. هر جزء را می‌توان بدون ایجاد اختلال در خدمات به کاربران نهایی حذف یا جایگزین کرد.

سطح ۴ (Tier 4):

این مرکز داده بالاترین سطح تحمل خطا و افزونگی را ارائه می‌دهد. این مرکز دارای اجزای redundant-capacity و چندین مسیر توزیع مستقل، قابلیت نگهداری همزمان و عیب‌یابی هر جزء را بدون ایجاد اختلال و downtime امکان‌پذیر می‌کند.

 

تکامل زیرساخت؛ از کامپیوترهای بزرگ ( mainframe ) تا برنامه های ابری

در طول ۶۵ سال گذشته، زیرساخت‌های رایانه‌ای سه موج تکامل را تجربه کرده‌اند:

۱- در موج اول، از پردازنده های اختصاصی به سرورهای مبتنی بر x86 و درون سازمانی (on-premises) که مدیریت آن توسط تیم‌های IT داخلی بود، انتقالی رخ داد.

۲- در موج دوم، مجازی‌سازی گسترده زیرساخت‌ها، امکان پشتیبانی از برنامه‌ها و بهره‌وری بهتر از منابع را فراهم کرد.

۳- در موج سوم که به زمان حال مربوط است، حرکت به سمت ابر هیبریدی و  ابر بومی دیده می‌شود.

 

دیتاسنتر هوشمند تبیان

مرکز­داده تبیان خود به ­عنوان یک تولیدکننده محتوا در بستر اینترنت است که آن را از سه نقطه اصلی شرکت ارتباطات زیرساخت (LCT)، سوئیچ مرکز تبادل ترافیک (IXP) و سوییچ پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM)  تامین می‌کند و خدماتی همچون اجاره فضای میزبانی اشتراکی دیتاسنتر (Co-locationاجاره فضای ابری و اجاره سرور اختصاصی و سرور مجازی به شرکت‌های همکار ارائه می‌دهد. این دیتاسنتر برای شرکت‌ها، سازمان‌های بزرگ، هولدینگ‌ها، کسب و کارهای اینترنتی و میزبانی سرویس‌های محتوایی با ترافیک بالا مناسب است.

 

مزایای دیتاسنتر تبیان شامل:

  • ارائه دسترسی Monitoring & Ticketing برای نظارت بر خط
  • ضریب پایداری 99.99 درصد
  • دسترسی فیزیکی به صورت 7*24
  • پشتیبانی 7*24
  • تامین برق اضطراری توسط UPS و ژنراتور
  • دسترسی ریموت به سرور از طریق KVM
  • امکان تامین ارتباط تجهیزات از طریق پورت‌های 1G , 10G
  • سیستم‌های اعلام و اطفا حریق
  • سنسورهای محیطی جهت کنترل دما و رطوبت
  • تامین امنیت محیطی و فیزیکی تجهیزات
  • سیستم کولینگ
  • بررسی و رفع عیب سرویس در کوتاه‌ترین زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *