آینده رایانش ابری

آینده رایانش ابری، مزایا و چالش ها (بخش چهارم)

در بخش اول مقاله آینده رایانش ابری در سازمان‌ها، سرویس های ابری و چالش امنیت مطرح شد. در بخش دوم به تاریخچه شکل گیری رایانش ابری، نحوه کارکرد و انواع آن پرداخته شد و در بخش سوم به معرفی پیکربندی، طراحی و اجزای معماری یک سرویس ابری پرداختیم.

آینده رایانش ابری، مزایا و چالش ها ( بخش اول )

آینده رایانش ابری، مزایا و چالش ها ( بخش دوم )

آینده رایانش ابری، مزایا و چالش ها ( بخش سوم )

در بخش چهارم نیز قصد داریم راجع به محرمانه بودن و امنیت داده ها و همچنین ارزیابی مزایای سرویس ابری در آینده صحبت کنیم.

 

ارائه دهندگان سرویس های ابری مسئول امنیت داده های کاربران

ارائه دهندگان سرویس های ابری مسئولیت دارند از محرمانه بودن و امنیت داده های مشتریان خود اطمینان حاصل کنند و برای این کار معمولا اقدامات مختلفی را اجرا می‌کنند. یکی از این اقدامات رمزگذاری برای محافظت از داده ­ها در هنگام انتقال و ذخیره داده هاست که شامل کدگذاری داده‌ها با استفاده از یک الگوریتم رمزنگاری است که صرفا توسط شخصی با کلید رمزگشایی صحیح قابل دستیابی است.

 ارائه‌دهندگان سرویس های ابری معمولا کنترل‌های دسترسی را تعریف می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که فقط کاربران مجاز، به داده‌های مشتریان دسترسی دارند. این مورد می تواند شامل احراز هویت چند عاملی، کنترل های دسترسی مبتنی بر نقش و سایر اقدامات امنیتی باشد.

این سازمان ها علاوه بر اقدامات امنیتی مانند احراز هویت بیومتریک از روش های فیزیکی امنیتی مانند دوربین های مداربسته و هشدارها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به مراکز داده خود نیز استفاده می کنند.

 مراکز داده علاوه بر آن که از تکنیک های مختلفی از جمله فایروال ها، سیستم های تشخیص نفوذ و پیشگیری و اسکن آسیب پذیری برای ایمن سازی شبکه های خود استفاده می‌کنند، اغلب تحت مجموعه ای از استانداردها و مقررات بین المللی و ملی فعالیت میکنند که شامل مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR) و قانون حمل و نقل و پاسخگویی بیمه سلامت (HIPAA) است. رعایت این استانداردها می تواند به اطمینان از پردازش و ذخیره ایمن داده ها کمک کند.

باید توجه داشت در حالی که ارائه دهندگان ابری مسئولیت دارند از محرمانه بودن و امنیت داده های مشتریان خود اطمینان حاصل کنند، مشتریان نیز نقشی در ایفای امنیت داده های خود دارند که شامل اجرای کنترل‌های دسترسی، رمزگذاری و سایر اقدامات امنیتی و همچنین نظارت منظم بر محیط‌های ابری آنها برای تهدیدات احتمالی است.

 

 ارزیابی مزایای آینده

امروزه موفقیت در دنیای مبتنی بر فناوری به چیزی بیش از سرعت نیاز دارد و به اندازه توانایی توسعه پیشنهادهای جدید، ارزیابی ظرفیت بالقوه آنها در بازار نیز اهمیت دارد. ابرها فرآیندها را تسهیل می کند، که باعث کمک به ایجاد نوآوری می شود. این برنامه با فناوری‌هایی مانند برنامه‌های کم‌کد و بدون کد کار می‌کند تا تعداد بیشتری از افراد را قادر سازد طیف وسیع‌تری از خدمات دیجیتال جدید ایجاد کنند.

رایانش ابری به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا با مقیاس‌بندی و سازگاری اقدامات خود را تسریع بخشند، چابکی شرکت را افزایش دهد، عملیات ها را ساده‌سازی کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند. رایانش ابری نه تنها به کسب‌وکارها در بقای بحران کنونی کمک می‌کند، بلکه ممکن است به افزایش رشد بلندمدت آنها نیز کمک کند.

 

 آینده رایانش ابری

 

خدمات وب آمازون (AWS) در اوایل دهه 2000 به وجود آمد و آمازون اولین بار Elastic Compute Cloud (EC2) را در سال 2006 معرفی کرد و به مشاغل و افراد اجازه داد رایانه های مجازی را اجاره کنند تا برنامه های کاربردی خود را بر روی آنها اجرا کنند.

Google Docs  که به کاربران امکان ذخیره، ویرایش و انتقال اسناد در فضای ابری را می دهد، در همان سال منتشر شد. IBM، گوگل و بسیاری از مؤسسات در سال 2007 برای ایجاد مزرعه سرور برای پروژه های تحقیقاتی با یکدیگر همکاری کردند. همچنین نتفلیکس سرویس پخش ویدیوی خود را آغاز کرد که از ابر برای پخش فیلم و سایر محتوای ویدیویی به خانه ها و رایانه های هزاران (و در نهایت میلیون ها) کاربر در سراسر جهان استفاده می کرد.

استفاده از رایانش ابری در دهه گذشته، هم در سطح مصرف‌کننده و هم در سطح سازمانی، به شدت افزایش یافته است. مایکروسافت، اوراکل و ادوبی همگی تلاش‌های مشترک و قابل توجهی انجام داده‌اند تا کاربران نرم‌افزارهای داخلی خود را تشویق کنند که از فضای ابری استفاده کنند.

طبق تحقیقات  انجام شده، «اکثریت کوچکی از بارهای کاری سازمانی تا سال 2019 بر روی سیستم‌های فناوری اطلاعات خارج از محل اجرا می‌شوند و بیش از یک سوم از کل بارهای کاری در سیستم های ابر عمومی اجرا می‌شوند.» علاوه بر این، طبق تحقیقات IDC، «رایانش ابری حدود نیمی از کل هزینه‌های فناوری اطلاعات در سال 2018 را به خود اختصاص خواهد داد و تا سال 2020 به 60 درصد از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و 60 تا 70 درصد از کل هزینه‌های نرم‌افزار، خدمات و فناوری افزایش می‌یابد.

درنتیجه، CIOها و CTOها باید محاسبات ابری را به عنوان یک مؤلفه مهم رقابت پذیری سازمان خود ببینند و بررسی کنند که کدام یک از خدمات، عملیات و پیشنهادات آنها از انتقال به ابر سود می برد.»

رایانش ابری به عنوان یکی از تکنولوژی های لبه با عنوان Edge Computing، در عصر حاضر شناخته می شود.  برای پرداختن به این مسئله افزایش تصاعدی تعداد دستگاه‌ها و حجم داده، محاسبات لبه قابلیت ارزیابی داده‌ها را نزدیک‌تر به منبع و قبل از متمرکز شدن در فضای ابری معرفی کرده است. جدا از کاهش قابل توجه زمان پردازش داده ها، محاسبات لبه به زودی به تبدیل داده ها از طریق استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کمک می کند.

اگرچه رایانش لبه از نظر حفظ حریم خصوصی داده ها و افزایش پهنای باند تأخیر برای ابر مفید بوده است، رایانش ابری همچنان مزایای متعددی را ارائه می دهد. گذشته از افزایش انعطاف پذیری و قابلیت های تحلیلی، مزایای رایانش ابری شامل موارد زیر است:

  • هزینه های سربار را با اجتناب از سرمایه گذاری در خرید، نصب، مدیریت و نگهداری زیرساخت سخت افزار و یا نرم افزار کاهش می دهد.
  • افزایش یا کاهش فضای ذخیره سازی، قدرت محاسباتی و پهنای باند ساده به راحتی فشار دادن یک دکمه میسر میسازد.
  • نظارت، تنظیم و اعمال اصلاحات امنیتی، ایجاد پشتیبان‌گیری، انجام بازیابی و موارد دیگر آسان‌تر شده است.
  • یکپارچه ­سازی فناوری با استفاده از پلتفرم­ های رایج و پایه، امکان سفارشی­ سازی و استفاده از نرم ­افزارهای مدولار وجود دارد.

 

  • قابلیت ذخیره سازی پیشرفته:

در عصر حاضر تولید داده ­ها در بالاترین حد خود قرار دارد و همچنان هم در حال افزایش است، ایمن نگه داشتن چنین حجم زیادی از داده ها کار بسیار دشواری است. اکثر شرکت‌ها هنوز داده‌های سازمان و مشتریان را در مراکز داده فیزیکی ذخیره می‌کنند.

همانطور که شرکت‌های بیشتری از فناوری ابری استفاده می‌کنند، می‌توانند مراکز داده خدمات مبتنی بر ابر بیشتری را با قیمت‌های پایین‌تر ارائه دهند و قیمت ها رقابتی خواهد شد. امروزه ارائه دهندگان خدمات ابری زیادی در بازار وجود دارند که به نفع شرکت­ها خواهد بود.

 

  • عملکرد پیشرفته اینترنت:

در آینده رایانش ابری پتانسیل بهبود کیفیت و تجربه استفاده از اینترنت (اینترنت اشیا) را دارد. داده ­ها را می­توان با استفاده از محاسبات ابری و اینترنت اشیا برای مرجع ­بعدی، تجزیه و تحلیل عمیق و افزایش عملکرد در فضای ابری ذخیره کرد. مشتریان و سازمان ها می خواهند برنامه ها و خدمات به سرعت و با کیفیت بالا بارگذاری شوند. در نتیجه، سرعت دانلود و آپلود شبکه سریع­تر خواهد بود.

 

  • اولویت‌بندی نرم‌افزار مدولار:

از آنجایی که برنامه‌های فردی پیچیده‌تر و گسترده‌تر می‌شوند و فناوری محاسبات ابری در نهایت نیاز به تفکر سیستمی پیشرفته خواهد داشت. در حال حاضر، اکثر نرم افزارهای سیستمی نیاز به سفارشی سازی قابل توجهی دارند، به این معنی که حتی راه­ حل های محاسبات ابری تجاری نیز به سفارشی­ سازی گسترده از نظر سودمندی و امنیت نیاز دارند.

استفاده از این برنامه جدید باید آسان‌تر و همه‌کاره‌تر باشد، جایی که برنامه‌های کاربردی آینده در جایی غیر از فضای ابری ذخیره می‌شوند، توسعه نرم‌افزار را می‌توان از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد که  ممکن است شامل انواع ماژول ها و همچنین سرورهای سرویس ابری باشد و راهی خوب برای صرفه­ جویی در هزینه نرم­ افزار و ذخیره­ سازی باشد.

این بدان معناست که در درازمدت، این راه ­حل­ های نرم افزاری بسیار سریع تر و چابک تر خواهند بود و در زمان و هزینه صرفه­ جویی می کنند.

 

  • خدمات ابری پیشرفته:

در آینده رایانش ابری طیف گسترده ای از خدمات را ارائه می دهد. محبوب­ترین آنها پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)، نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)  و زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) هستند. این خدمات برای دستیابی به اهداف شرکت بسیار مهم است. بسیاری از مطالعات و ارزیابی‌ها نشان داده‌اند که محاسبات ابری به زودی به یک فناوری غالب تبدیل خواهد شد و راه‌حل‌های SaaS بیش از 60 درصد حجم کار را تشکیل می‌دهند.

 

  • امنیت بهتر:

داده‌های ذخیره شده در سرورهای ابری در حال حاضر امن هستند، اما نه کاملا. ارائه دهندگان خدمات ابری کوچکتر ممکن است نتوانند تمام اقدامات احتیاطی لازم برای امنیت داده کافی را ارائه یا درک کنند. سرویس‌های ابری آینده از پادمان‌های امنیتی سایبری بهتری استفاده خواهند کرد و شیوه‌های ایمنی بهتری را برای جلوگیری از حملات سایبری اعمال خواهند کرد. در نتیجه، شرکت‌ها قادر خواهند بود به جای نگرانی در مورد امنیت داده‌ها یا روش‌های ذخیره‌سازی داده‌های جایگزین، روی وظایف مهم‌تر تمرکز کنند.

  • فناوری ابری و همکاری ایمن‌تر:

همکاری در بسیاری از شرکت‌ها ضروری است و رایانش ابری می‌تواند اعضای تیم را در هر نقطه از جهان با همکاری سریع، ساده و قابل اعتماد قادر سازد. هر عضوی از تیم می‌تواند در هر لحظه فایل‌های موجود در فضای ابری را بررسی کند، تغییر دهد یا بازخورد دریافت نماید.

 

 آینده رایانش ابری

 

و اما آینده رایانش ابری:

 آینده رایانش ابری روشن است، زیرا کسب‌وکارهای بیشتری از راه‌حل‌های مبتنی بر ابر برای رفع نیازهای فناوری اطلاعات خود استفاده می‌کنند. شرکت‌ها احتمالا استراتژی‌های چند ابری را اتخاذ می‌کنند تا از قفل شدن فروشگاه جلوگیری کنند و از نقاط قوت ارائه‌دهندگان مختلف ابری استفاده می‌کنند. همچنین شرکت‌ها به استفاده از مدل‌های ابری ترکیبی که محیط‌های ابری عمومی و خصوصی را برای متعادل کردن هزینه، امنیت و عملکرد ترکیب می‌کنند، ادامه خواهند داد.

 با ظهور اینترنت اشیا (IoT) و شبکه ­های 5G، نیاز بیشتری به قدرت محاسباتی در وجود خواهد داشت و ارائه دهندگان ابری احتمالا خدمات محاسباتی لبه­ ای را برای پاسخگویی به این تقاضا ارائه می­دهند.

محاسبات بدون سرور، که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کد را بدون مدیریت سرورها اجرا کنند، در حال افزایش است. ارائه دهندگان ابری احتمالا در آینده گزینه های محاسباتی بدون سرور بیشتری را ارائه خواهند کرد. همچنین آنها سرمایه‌گذاری زیادی در هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) برای ارائه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی دارند که می‌تواند به کسب‌وکارها در خودکارسازی فرآیندها، کسب بینش و تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.

به طور کلی، باتوجه به اینکه ارائه‌دهندگان ابری طیف وسیعی از خدمات را برای برآورده کردن نیازهای در حال تکامل کسب‌وکارها ارائه می‌دهند؛ آینده رایانش ابری احتمالا با افزایش انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و دسترسی همراه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *