خرید سرور اختصاصی

راهنمای خرید سرور اختصاصی Dedicated Server

خرید سرور اختصاصی برای کسب و کارهای آنلاین و توسعه‌دهندگان مزایای فراوانی را به همراه دارد. سرور اختصاصی یا Dedicated Server ، یک نوع سرویس میزبانی است که در آن، شما به عنوان صاحب اختصاصی سرور، همه منابع آن را در اختیار دارید و پردازنده به اشتراک گذاشته نمی‌شود. همچنین، هنگام خرید سرور اختصاصی یا اجاره آن، امکان تنظیم پیکربندی سرور به صورت دلخواه شما وجود دارد.

سرورهای اختصاصی مزایای زیادی از قبیل عملکرد قوی، امنیت بالا، امکانات سفارشی‌سازی، مقیاس‌پذیری و مدیریت کامل سرور را به کاربر ارائه می‌دهد. البته این نوع از سرویس میزبانی هزینه بالاتری داشته و افرادی که می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند در درجه اول باید بودجه لازم را درنظر بگیرند. اینکه سرور اختصاصی برای چه افرادی مناسب می‌باشد، در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرد و همینطور به نکاتی اشاره می­‌کنیم که هنگام خرید سرور اختصاصی باید مدنظرتان داشته باشید.

انواع سرور اختصاصی

استفاده از خدمات یا سرویس Dedicated Servers  به دو صورت خرید سرور اختصاصی و یا اجاره سرور اختصاصی قابل انجام خواهد بود:

1. سرور اختصاصی فیزیکی

منظور از سرور اختصاصی فیزیکی این است که به عنوان یک دستگاه مستقل و مستقر، در یک مرکز داده یا محل مخصوص نصب می‌شود و شما باید هزینه­‌ی خدمات میزبانی سرور Colocation یا نگهداری سرور در دیتاسنتر را بپردازید. Colocation  مجموعه خدماتی از قبیل تامین فضا، تامین برق مصرفی سرور، تامین شبکه و اینترنت، آی پی، اینترنت معتبر و برخی خدمات اضافی دیگر مانند امنیت شبکه و Firewall برای سرور اختصاصی شما می‌باشد که دیتاسنتر آن­ها را فراهم می‌­کند.

2. سرور اختصاصی مجازی‌­سازی شده (از راه دور)

با خرید سرور اختصاصی مجازی‌سازی شده، در واقع شما سروری اختصاصی را اجاره کرده‌اید که بر روی آن نرم افزارهای مجازی‌ساز نصب شده تا به ­راحتی و از راه دور بتوانید آن را مدیریت کنید. سرور اختصاصی مجازی‌سازی شده به وسیله نرم‌افزارهای مجازی‌سازی، امکان اجرای چندین سیستم عامل و محیط مجازی را بر روی یک سرور فیزیکی فراهم می‌کند. مزیت خرید سرور اختصاصی مجازی­‌سازی شده این است که سرور فیزیکی به چندین واحد مجازی تقسیم شده و هر واحد مجازی به عنوان یک سرور مجازی مستقل شناخته می‌شود.

هر سرور مجازی می‌تواند سیستم عامل، برنامه‌ها، و تنظیمات مختلفی را اجرا کند و از منابع سخت‌افزاری سرور فیزیکی به صورت مجزا استفاده کند. این روش به مدیران سرور این امکان را می‌دهد تا بهترین بهره‌وری از منابع سخت‌افزاری را داشته باشند، زیرا می‌توانند منابع را بین سرورهای مجازی تخصیص دهند و انعطاف‌پذیری بیشتری در مدیریت و اجرای سرویس‌ها داشته باشند. این سیستم معمولاً در محیط‌های شبکه، مراکز داده، و سرویس‌های ابری استفاده می‌شود.

روی این سرور اختصاصی یک سیستم­ عامل مجازی­‌ساز نصب می­‌شود و به­ صورت کلود سرور و تحت یک یا چند VM، در اختیار شما قرار می­‌گیرد.

برخی از ماشین‌های مجازی ساز سرور عبارتند از:

  • Hyper-V
  • vSphere
  • KVM
  • Azure Virtual Machines
  • VMware Workstation
  • ESXi
  • Oracle VM
  • vSphere Hypervisor
  • Citrix Hypervisor
  • SQL Server on Virtual Machines

یکی از مجازی‌­سازهای پرطرفدار که بر روی سرورهای اختصاصی نصب می­‌شود، KVM یا کنسول می‌باشد که دسترسی مستقیم به سرور را برای شما ممکن می­‌کند، بطوری که انگار در دیتاسنتر هستید و با یک مانیتور، ماوس و کیبورد مستقیماً به سرور خودتان وصل شده‌­اید و مدیریت سرور خود را انجام می‌­دهید.

ویژگی­‌های دیگر KVM عبارتند از:

  • تعویض سیستم عامل سرور مجازی در هر لحظه به انتخاب کاربر
  • دسترسی مدیریتی بیشتر و مانیتورینگ بهتر کاربر بر روی سرور
  • زمان پشتیبانی و تحویل بسیار کوتاه

دلایل مهم برای خرید سرور اختصاصی

توسعه وب‌سایت و مدیریت افزایش ترافیک

اگر پیش بینی می‌­کنید که وب سایت شما به سرعت رشد خواهد کرد و قرار است ترافیک قابل توجهی را تجربه ­‌کند، خرید سرور اختصاصی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

خرید سرور اختصاصی برای توسعه وب‌سایت و مدیریت افزایش ترافیک به دلایل مهمی ارتباط دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل، کنترل بیشتر و اختصاصی بودن منابع سرور است. با داشتن سرور اختصاصی، شما به تمامی منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور دسترسی کامل دارید و از آنها به بهترین شکل ممکن برای نیازهای خود استفاده می‌کنید.

وقتی که ترافیک وب‌سایت شما افزایش می‌یابد، سرور اختصاصی می‌تواند به بهبود عملکرد و سرعت وب‌سایت کمک کند. شما می‌توانید تنظیمات سرور را بهینه‌سازی کنید و از منابع بیشتری بهره‌مند شوید تا بازدیدهای بیشتر را به خوبی پشتیبانی کند.

اگر هاست مورد نظر خود را درست انتخاب نکنید و از فاکتورهای نامبرده (رشد وب‌سایت و افزایش ناگهانی ترافیک) چشم‌پوشی کنید، احتمالا با قطعی ناگهانی وب‌سایت غافلگیر خواهید شد! قطعا با افزایش ترافیک، سرویس میزبانی نامناسب عملکرد وب‌سایت را ضعیف خواهد کرد و اگر وب‌سایت­تان را برای ورود کاربران آماده نکرده باشید هم سئو سایت ضعیف می­‌شود و هم کاربرانتان تجربه‌ بدی خواهند داشت.

وب سایت­‌های بزرگی که در لحظه تعداد کاربران زیادی را میزبانی می‌­کنند، اغلب برای بازدهی استاندارد سایت­شان از سرور اختصاصی استفاده می­‌کنند وگرنه کاهش نرخ Conversion و درنتیجه کاهش درآمد آن­ها حتمی است.

حفظ امنیت در سطح پیشرفته

حفظ امنیت برای هر وب‌سایت یا به طور کلی هر سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه برای افرادی که با اطلاعات حساس سروکار دارند. این اطلاعات ممکن است شامل ایمیل‌های محرمانه، اطلاعات کارت‌های اعتباری یا اطلاعات حساس مشتریان باشد. بنابراین، حفاظت از چنین اطلاعاتی در برابر ویروس‌ها، حملات هک و سایر تهدیدات بسیار حیاتی است. استفاده از سرویس‌های اشتراکی ممکن است چالش‌هایی را برای امنیت شما ایجاد کند.

سرور اختصاصی قادر است در برابر بدافزارها و حملات DDoS ایمنی ایجاد کند. این نوع سرور دارای سطوح امنیتی پیشرفته و ویژگی‌هایی نظیر فایروال و نظارت امنیتی است. بنابراین، شما را قادر می‌سازد که به طور کامل مسئولیت امنیت خود را بپذیرید.

لود سنگین صفحات وب‌سایت و یا اپلیکیشن

سرعت لود صفحات می‌تواند تأثیر مهمی بر تمام جنبه‌های وب‌سایت شما داشته باشد. صفحاتی که کند لود می‌شوند، باعث تجربه ناخوشایند کاربران، کاهش مشارکت و کاهش رضایت مشتریان خواهند شد. خرید سرور اختصاصی می‌تواند به شما کمک کند تا این جنبه اساسی از وب‌سایت خود را بهبود بخشید.

نیاز به کانفیگ شخصی سازی شده

هنگامی که سرور اختصاصی خود را خریداری می‌کنید، قابلیت پیکربندی کامل Dedicated Server  در اختیارتان قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه، می‌توانید نوع CPU، مقدار RAM، حافظه SSD سرور خود را انتخاب و در صورت لزوم، سیستم عامل مد نظر، نوع مجازی‌ساز، تعداد ماشین‌های مجازی (VMها)، تنظیمات RAID Controller، پهنای باند، نوع Firewall و… را تعیین نمایید. با این کار، کنترل کاملی بر روی راه‌اندازی و سخت‌افزار مورد استفاده در سرور خود داشته باشید.

احتیاج به پهنای باند بالا

علاوه بر وب‌سایت‌های پربازدید با تعداد کاربران زیاد و وب‌سایت‌هایی که باید از سرورهای امن استفاده کنند، همه وب‌سایت‌هایی که برای انجام کار خود به سرور با پهنای باند بالا نیاز دارند، از جمله سایت‌های بازی آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل، می‌توانند از سرور اختصاصی بهره‌مند شوند. چرا که سرور اختصاصی دارای پهنای باند بسیار بالاست و شما می‌توانید به صورت خودکار میزان آن را تعیین کنید.

نکاتی که هنگام خرید سرور اختصاصی باید به آن توجه کنیم

هر یک از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور به نحوی پیشنهاداتی برای ارائه سرورهای اختصاصی به کاربران ارائه می‌دهند. ممکن است خود شرکت پلن‌هایی با پیکربندی‌ها و قیمت‌های مختلف برای دوره‌های زمانی متفاوت ارائه کند یا به شما اجازه دهد که تنظیمات را به دلخواه خود تعیین کنید.

اما در نهایت، هنگام خرید سرور اختصاصی، شما خود تعیین‌کننده اصلی موارد زیادی هستید. برای یافتن بهترین سرور اختصاصی، با توجه به شرایط و نیازهای خود، به موارد زیر توجه کنید:

پردازنده CPU

پردازنده‌های قدرتمند سرورهای اختصاصی اغلب از تولیدات شرکت اینتل هستند. بنابراین، با توجه به نیازها و نوع استفاده موردنظر یک وب‌سایت، تعداد هسته‌های پردازنده به دقت انتخاب می‌شود.

پهنای باند (Bandwidth)

هنگام خرید سرور اختصاصی، میزان ترافیک و پهنای باند مشخص است و در صورت تمایل، شما قادر به افزایش آن هستید. مقدار پهنای باند اغلب با توجه به حجم ترافیک، تعداد کاربران شما، و سایر عوامل تعیین می‌شود.

حافظه (Memory)

سرورهای اختصاصی دارای ظرفیت حافظه‌ای بسیار بالا هستند، به طوری که هر سرور می‌تواند تا 3 ترابایت حافظه رم را پشتیبانی کند. در زمان خرید سرور اختصاصی، حافظه رم را با توجه به حجم اطلاعاتی که قصد ذخیره کردن دارید و همچنین میزان پردازش موردنیاز برای امور مختلف، انتخاب کنید.

ذخیره‌سازی با SSD

بسیاری از ذخیره‌سازهای نصب‌شده بر روی سرورها از تکنولوژی SAS بهره می‌برند و به نام SSD شناخته می‌شوند. گاهی از تکنولوژی NVME نیز استفاده می‌کنند. نوع و ظرفیت SSD را می‌توانید در زمان کانفیگ سرور اختصاصی خود انتخاب کنید.

سیستم عامل (OS)

در هنگام خرید سرور اختصاصی، نیاز است که سیستم عامل موردنظر را مشخص کنید. استفاده از سیستم عامل‌های لینوکسی در سرورهای اختصاصی و راه‌اندازی سرویس‌های آنها نیاز به دانش، تخصص و تجربه خاصی دارد و برای این کار، به یک تیم متخصص نیاز خواهید داشت.

خرید سرور اختصاصی
نکات خرید سرور اختصاصی

سرور اختصاصی لینوکس

همانطور که می‌دانید، لینوکس یک سیستم عامل Open Source است و به ویژه در ایران از امنیت بالاتری نسبت به ویندوز برخوردار بوده و هزینه کمتری هم به همراه دارد. سرور اختصاصی لینوکس با Source Code قابل ویرایش و ساختار کاملاً شفاف ارائه می‌شود. بنابراین، سرورهای اختصاصی لینوکس برای شرکت‌هایی که به محیط میزبانی قابل اعتماد و کنترل محور نیاز دارند، ایده‌آل است. لینوکس از پایگاه‌های داده متعددی مانند SQL، PostgreSQL و MySQL پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توانید بر روی هر کدام از DB هایی که برای استفاده شما راحت‌تر است کار کنید.

سرورهای لینوکس با زبان‌های مختلف برنامه نویسی از جمله سی، C++، Perl و PHP سازگار می‌باشد و به شما این امکان را می‌دهد تا تنها با اتصال به اینترنت و بر روی لپ تاپ یا رایانه خود سرور خود را از هر نقطه مدیریت و اداره کنید. نسخه لینوکس محیط گرافیکی یا GUI ندارد و مبتنی بر خط فرمان Command Line است. کار با سیستم عامل‌های لینوکسی و راه اندازی سرویس‌های آنها دانش، تخصص و تجربه مختص به خود را دارد و باید نیروی متخصص این کار را داشته باشید. دسترسی یوزر Root بوسیله پروتکل SSH است.

سرور اختصاصی ویندوز

ارائه دهندگان میزبانی سرور اختصاصی در نسخه ویندوز هم مانند لینوکس می‌توانند نیازهای برنامه‌های مبتنی بر ویندوز را (مانند ارائه پردازنده‌های پیشرفته، RAM بالا، اتصال بی وقفه، امنیت برنامه‌های افزوده شده و کنترل کامل برای اجرای آن‌ها) به طور کامل برطرف کنند. سرور اختصاصی ویندوز، انواعی از سیستم عامل‌ها است که مایکروسافت به طور خاص برای استفاده در سرور ایجاد می‌کند. دسترسی به سیستم عامل‌های ویندوز از طریق Remote Desktop Protocol ارائه می‌شود. سرور اختصاصی ویندوز دارای محیطی گرافیکی است، البته اگر شما بخواهید می‌توانید سرورتان را با خط فرمان و بدون محیط گرافیکی تحویل بگیرید. سیستم عامل ویندوز برای سایت‌هایی که با زبان NET. نوشته شده باشند کاربرد دارد. دسترسی یوزر Administrator با پروتکل Remote Desktop است.

موقعیت جغرافیای سرور اختصاصی

شرکت‌های ارائه دهنده Dedicated server در ایران، دو موقعیت داخل و خارج کشور را به مشتریان ارائه می‌دهند که هر کدام کاربرد، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. مهمترین معیار برای خرید سرور اختصاصی در ایران یا خارج از کشور، موقعیت جغرافیایی عمده کاربران می‌باشد.

سرور اختصاصی ایران

به دلیل اینکه دیتاسنتر در داخل کشور است اگر عمده کاربرانتان ایرانی باشند، سایت شما پینگ پایین‌تر و سرعت بالاتری نیز خواهد داشت.

با وجود فیلترینگ اگر دسترسی به شبکه اینترنت خارجی قطع بشود، با استفاده از سرور داخلی سایت شما از کار نمی­‌افتد.

سرور اختصاصی ایران هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاصی خارجی دارد.

به دلیل اینکه در داخل ایران میزبانی می‌شود، می‌تواند استقامت بالایی در برابر حملات سایبری مانند دیداس، با استفاده از محدود کردن آی پی‌های خارج از کشور داشته باشد.

از آنجایی‌که پهنای باند ترافیک داخل کشور افزایش‌یافته است، سرور اختصاصی داخل ایران پهنای باند مناسبی دارد.

سرور اختصاصی خارجی

سرور اختصاصی اروپا برای سایت­‌هایی که به دلیل فیلترینگ به IP خارج از کشور نیاز دارند، مناسب است.

اگر عمده بازدیدکنندگان سایت شما از خارج از کشور هستند بهتر است سرور اختصاصی خارجی دریافت کنید.

برای اینکه آپ‌تایم سایت شما بالا باشد حتما باید سرور اختصاصی خارجی خود را از یک ارائه کننده معتبر دریافت کنید.

گاها ارتباط­ گیری پلاگین­‌های وردپرس با سرورهای خارج از ایران بهتر اتفاق می‌­افتد.

خرید سرور اختصاصی مجازی­ سازی شده

خرید سرور اختصاصی مجازی‌سازی شده اغلب برای این شرایط مناسب می‌باشد:

بخواهید یک سرویس هاستینگ ارائه دهید و یا سرور مجازی راه اندازی کنید.

چند پروژه مجزا دارید و برای هرکدام نیاز به یک سرور جداگانه دارید.

شرکت بزرگی دارید که می­‌خواهید به هر کدام از کارکنانتان یک VM اختصاص دهید.

یک یا چند سایت سنگین و پربازدید دارید.

دسترسی

پس از اینکه سرور اختصاصی خود را برای Colocation به دیتاسنتر سپردید و یا یک سرور اختصاصی اجاره کردید، به شما یک دسترسی از راه دور به سرور داده می­‌شود. اگر سرور ویندوزی باشد، دسترسی Admin از طریق RDC و اگر لینوکسی باشد دسترسی Root از طریق SSH دارید که به یک آدرس اینترنتی IP داده می­‌شود.

 

آیا با سرور اختصاصی هوشمند تبیان آشنایی دارید؟

هوشمند تبیان با ایجاد یک شبکه‌ خصوصی و استفاده از بهترین تجهیزات سخت‌افزاری در دیتاسنتر اختصاصی خود ، خدمات متنوعی را به شما ارائه می‌دهد. استفاده از سرورهای جدید با برندهای معتبر جهانی تضمین کننده‌ کیفیت خدمات ما خواهد بود. افتخار ما ارائه خدمات قابل رقابت با دیتاسنترهای خارجی در داخل ایران می‌باشد.

خرید سرور اختصاصی
سرور اختصاصی هوشمند تبیان

ویژگی های سرور اختصاصی هوشمند تبیان

  • دسترسی به سرور: امکان دسترسی به کلیه سخت افزارها و نرم افزارهای سرور
  • قابلیت پشتیبان­گیری: تهیه نسخه پشتیبان (Back Up) از اطلاعات و داده‌های سازمان
  • دسترسی به پیکربندی تنظیمات: دسترسی کامل به root/administrator سرور و امکان پیکربندی تنظیمات
  • مدیریت سرور: مدیریت دسترسی اختصاصی و تسلط کامل بر روی سرور
  • تضمین کیفیت خدمات: تضمین كیفیت خدمات و برقراری امكانات با ضریب اطمینان 99 درصد
  • استفاده از منابع سرور: انتخاب یک سرور اختصاصی امکان استفاده از تمام منابع یک سرور را برای شما فراهم می‌کند.
  • امنیت بالای سرور: برقراری امنیت در چهار لایه شبکه امنیت بالایی را برای سرور اختصاصی ایجاد می کند.
  • سرعت بالا: اولین ویژگی مهم، سرعت دسترسی بالا به سرور اختصاصی ایران است.
  • کاهش هزینه ها: هزینه اجاره سرور بسیار کمتر از خرید یک سرور است.

مزیت های فوق سبب شده تا بسیاری از سازمان‌ ها، استفاده از سرورهای اختصاصی در یک دیتاسنتر مورد اعتماد را مناسب و به صرفه تر دانسته و از آن استفاده نمایند.

استفاده از سرویس های سرور اختصاصی در شرایط زیر مناسب است:

1- سایت هایی با ترافیک بسیار بالا که پهنای باند بیشتری مصرف می کنند.
2- سایت نهادها و سازمان های بزرگ که حجم اطلاعات بسیار بالا دارند.
3- پردازش های سنگین اطلاعات.
4- سایت های آپلودسنتر و دانلود سنتر بزرگ.

با توجه به توضیحات فوق اگر یک وب سایت با بازدید و ورودی روزانه بالایی دارید، با خرید سرور اختصاصی هوشمند تبیان و با استفاده از منابع آن در پلن های متفاوت می توانید از امکانات فوق العاده این سرویس بهره مند شوید. در صورت وجود هرگونه ابهام و پرسش در خصوص این سرویس با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

 

جمع بندی

خرید سرور اختصاصی نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق است، بنابراین بهتر است حتماً در این زمینه از مشاوران بهره ببرید تا به شما کمک کنند. سرور اختصاصی با قدرت و توسعه‌پذیری بالا، انتخابی جذاب است و البته خرید سرور اختصاصی ممکن است تصمیم مهمی برای شما باشد. برای تصمیم‌گیری، می‌توانید به کمک هوشمند تبیان اعتماد کنید؛ چرا که پشتیبانی این شرکت از متخصصان و مهندسانی تشکیل شده است که آماده‌اند دانش خود را با شما به اشتراک بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *