تفاوت سرور مجازی ایران و خارج

۱۰ تفاوت سرور مجازی ایران و خارج – VPS ایران یا خارج کدام بهتر است؟

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از جمله سوالات پرتکراری است که اکثر افرادی که قصد خرید سرور مجازی را دارند، با آن مواجه می‌شوند. هر یک از این دو نوع سرور ویژگی‌های خاصی دارند که استفاده از آنها بسته به نیازها و الزامات فردی متفاوت است. به همین دلیل، برای انتخاب بهترین سرور مجازی ضروری است تا با تفاوت‌ سرور مجازی ایران و خارج آشنا شوید. در این مقاله از هوشمند تبیان به دقت به بررسی این موضوع پرداخته می­شود. خواندن این مقاله نه تنها شما را با تفاوت‌ها آشنا می‌کند، بلکه نکات مهم دیگری را برای انتخاب بهترین سرور مجازی به اشتراک می‌گذارد.

سه نکته مهم درباره VPS و مشخصات آن:

قبل از اینکه به سراغ بررسی تفاوت سرور مجازی ایران و خارج برویم، ابتدا باید درباره خود سرور مجازی و مشخصات آن، اطلاعاتی به‌دست آوریم. برای این منظور، به این سه نکته مهم توجه کنید:

۱. سرور مجازی دقیقا چه نوع سروری است؟

ممکن است برای شما این نکته مبهم باشد که سرور مجازی دقیقا چیست؟ سرور مجازی نوعی سرور است که یک بخش مجازی از یک سرور فیزیکی بزرگتر است. به این ترتیب، سرور مجازی به صورت مجازی از منابع سخت‌افزاری و پهنای باند سرور اصلی تقسیم می‌شود و به عنوان یک واحد جداگانه با سیستم عامل و مشخصات مستقل اجرا می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تا چندین سرور مجازی به صورت همزمان بر روی یک سرور فیزیکی واحد اجرا شوند، هرکدام با مشخصات و تنظیمات مخصوص به خود. استفاده از سرورهای مجازی به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تهیه و مدیریت یک سرور فیزیکی، از منابع مجازی برای نیازهای خود بهره‌مند شوند.

۲. محل قرارگیری دیتاسنتر؛ اولین تفاوت سرور مجازی ایران و خارج

همان‌طور که گفته شد، سرورها یک واقعیت فیزیکی دارند. حالا این کامپیوترها را در کجا جا داده‌اند؟ معمولا سرورها در فضاهایی به نام دیتاسنتر نگهداری می‌شوند تا مسئولان پشتیبانی و نظارت بتوانند عملکرد سرورها را به صورت 24 ساعته نظارت کنند.

حالا تصور کنید در مورد سرورهای مجازی صحبت می‌کنیم. بسته به اینکه دیتاسنتر در کدام کشور واقع شده باشد، سرور مجازی ایران یا خارج از ایران خوانده می‌شود؛ بنابراین، اصلی‌ترین تفاوت سرور مجازی ایران و خارج، مکان دیتاسنتر است.

۳. سیستم‌عامل سرور مجازی ایران و خارج

سرورها همانند سایر دستگاه‌ها به سیستم‌عامل نیاز دارند. سرورها بدون سیستم‌عامل معمولا ناتوان عمل می‌کنند؛ بنابراین یکی دیگر از مشخصات مهم سرورها، به‌ویژه سرورهای مجازی، سیستم عاملی است که روی آن نصب شده است. از سیستم‌عامل لینوکس با توزیع‌های مختلف و گوناگون و سیستم‌عامل ویندوز سرور می‌توان برای تمامی سرورها استفاده کرد.

۱۰ تفاوت سرور مجازی ایران و خارج

قبل از هر چیز، اشاره کردیم که یکی از اصلی ترین تفاوت سرور مجازی ایرانی و خارج، مکان دیتاسنتر است. حالا برای انتخاب بین سرور ایرانی یا خارجی، باید تفاوت‌های فنی میان این دو نوع سرور را نیز بشناسید. در ادامه، ۱۰ تفاوت مهم بین سرورهای مجازی ایرانی و خارجی آورده شده است:

۱. تفاوت در سخت‌افزارهای نصب‌ شده

نخستین تفاوت سرور مجازی ایران و خارج، نوع سخت‌افزارهایی است که بر روی سرور نصب می‌شود. به دلیل سهولت دسترسی به سخت‌افزارهای قدرتمند خارج از کشور و همچنین قیمت مناسب‌تر آن‌ها در مقایسه با شرایط اقتصادی داخلی، سرورهای خارجی از سخت‌افزارهای با کیفیت و قوی‌تری نسبت به سرورهای ایرانی بهره‌مند هستند.

۲. تفاوت در آپ‌تایم

با توجه به اینکه زیرساخت‌های تکنولوژی در خارج از کشور، به‌ویژه در اروپا، بسیار قدرتمندتر و به‌روزتر هستند، این تفاوت مستقیما بر آپ‌تایم یا زمان فعالیت و در‌دسترس بودن سرور تاثیر می‌گذارد. بنابراین، می‌توان آپ‌تایم مداوم‌تر را در سرورهای اروپایی به عنوان یکی از تفاوت‌های بارز بین سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج در نظر گرفت.

۳. اختلاف قیمت با توجه به سیستم‌عامل انتخابی

در صورت انتخاب سیستم‌عامل ویندوز برای سرور، سرور ایران به عنوان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر به نظر می‌آید؛ زیرا برای نصب ویندوز سرور، لازم است لایسنس آن را تهیه کنید. با این حال، به دلیل عدم رعایت قوانین کپی رایت در ایران، این امر اجباری نیست.

۴. در‌دسترس بودن سرور ایران هنگام اختلال در اینترنت بین‌الملل

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت سرور مجازی ایران و خارج در مواقع اختلال در اینترنت بین‌الملل است. در شرایطی که اینترنت بین‌الملل قطع یا دچار اختلال می‌شود، سرورهای خارجی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و دسترسی به آن‌ها ممکن نیست. با این وجود، به دلیل دسترسی مستمر به اینترنت ملی در این مواقع، سرورهایی که دیتاسنتر آن‌ها در ایران قرار دارد، همچنان دردسترس هستند.

۵. افزایش سرعت لود صفحات وب با سرور ایران

یکی از قابل توجه ترین تفاوت سرور مجازی ایران و خارج، سرعت لود صفحات وب‌سایت‌هاست. زمانی که سرور در دیتاسنتری قرار دارد که از نظر جغرافیایی نزدیکتر به دستگاه کاربران است، سرعت لود بیشتر خواهد بود. این امر بخصوص برای وب‌سایت‌هایی که مخاطبان اصلی آن‌ها ایرانی هستند، تجربه بهتری را ایجاد می‌کند.

۶. تاثیر سرور مجازی ایران بر سئو وب‌ سایت

برخی معتقدند که انتخاب سرور مجازی ایران می‌تواند باعث بهبود در سئو وب‌ سایت شود. این به دلیل افزایش سرعت لود وب‌ سایت برای کاربران ایرانی است، که یکی از عوامل مهم در سئو محسوب می‌شود. با این حال، باید به‌یاد داشت که سرورهای گوگل در سراسر جهان پراکنده هستند و تاثیر انتخاب بهترین سرور مجازی ایران بر سئو وب‌ سایت ممکن است محدود باشد و تاثیر چشمگیری بر رتبه‌بندی گوگل نداشته باشد.

۷. تفاوت در قانون کپی‌رایت برای سرورهای ایران و خارجی

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج به قانون کپی‌رایت هم مربوط می‌شود. در ایران این قانون رعایت نمی‌شود و امکان استفاده از محصولاتی نظیر فیلم، عکس و موسیقی که تحت این قانون قرار دارند، بر روی سرور ممکن است. این موضوع در سرورهای خارجی، به ویژه سرورهای اروپایی صدق نمی­کند.

۸. امنیت اطلاعات در سرورهای ایران و خارج

امنیت اطلاعات یکی از جنبه‌های حیاتی استفاده از سرورهاست. با توجه به احتمال قطع دسترسی از داخل کشور به سرورهای خارجی در صورت تحریم اینترنتی ایران، استفاده از سرورهای مجازی ایران برای وب‌سایت‌هایی با اطلاعات حساس، توصیه می‌شود.

۹. تفاوت در پهنای باند و ترافیک بین سرورهای ایران و خارج

زیرساخت‌های فنی در کشورهای اروپایی به‌روزتر و قوی‌تر بوده و این تفاوت در پهنای باند و ترافیک سرورها نیز مشهود است. سرورهای دارای دیتاسنتر در این کشورها، امکان ارائه پهنای باند بیشتر و ترافیک بیشتر به کاربران را دارند. این تفاوت را هم در نظر بگیرید که قیمت سرورهای خارجی تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد و با نوسانات بازار ارز، ممکن است قیمت نهایی سرورهای اروپایی بیشتر از سرورهایی باشد که دیتاسنتر آن‌ها در ایران قرار دارد.

۱۰. پشتیبانی فنی: تصمیم سریعتر با پشتیبانی قوی‌تر

آخرین نکته که در تفاوت‌ سرور مجازی ایران و خارج مطرح می‌شود، مربوط به پشتیبانی فنی است. خوشبختانه، وب‌سایت‌های هاستینگ معتبر در ایران خدمات پشتیبانی فنی باکیفیتی را به کاربران ارائه می‌دهند.

حتی اگر سرور مناسب با آپ‌تایم بالا انتخاب کنید، ممکن است در زمان‌هایی به پشتیبانی فنی نیاز پیدا کنید. به‌عنوان مثال، ممکن است بخواهید سیستم‌عامل سرور خود را تغییر دهید یا نیاز به راهنمایی برای بهینه‌سازی استفاده از سرور داشته باشید. در این حالت، داشتن پشتیبان فنی باتجربه می‌تواند به شما در حل مشکلات کمک کند. با خرید سرور مجازی ایران، شما از این امکانات بهره‌مند می‌شوید.

کدام سرور مجازی را انتخاب کنیم؟ سرور ایران یا سرور اروپا؟

تا این‌جای مطلب درباره تفاوت‌ سرور مجازی ایران و خارج، نکاتی را بررسی کرده‌ایم؛ اما ممکن است همچنان در شک و تردید باشید که کدام سرور برای پاسخ‌گویی به نیازهایتان مناسب‌تر است. با جمع‌بندی نکات عنوان‌شده در جدول زیر، احتمالا می‌توانید تصمیم نهایی خود را برای خرید سرور ایران یا سرور اروپا بگیرید.

 

10 تفاوت سرور مجازی ایران و خارج

 

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی هوشمند تبیان

اگر برای اولین بار قصد دارید سرور مجازی تهیه کنید یا در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی ایرانی یا خارجی اطلاعات کافی ندارید، شرکت هوشمند تبیان یکی از شرکت‌های قدرتمند در زمینه ارائه خدمات سرور مجازی در ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را بر اساس نیازهایتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از طریق تیکت یا تلفن، می‌توانید با کارشناسان هوشمند تبیان تماس بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر، می‌توانید وارد صفحه زیر شوید.

 

جمع‌بندی

تفاوت سرور مجازی ایران و خارج از جمله موضوعات مهمی است که ممکن است در انتخاب سرور مجازی به آن برخورد کنید. پس از تصمیم‌گیری در مورد نوع سرور از نظر تخصیص منابع و انتخاب سرور مجازی، حالا نوبت به انتخاب دیتاسنتر سرور شماست. این موضوع تاثیر زیادی در تصمیم شما خواهد داشت. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله در مورد تفاوت‌های اصلی بین سرور مجازی ایران و خارج توضیحاتی داده شد. نکات مطرح شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا تصمیم نهایی خود را درباره انتخاب بهترین سرور مجازی ایران یا سرور مجازی اروپا بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *